Fyringsolie Tyskland

Fyringsolie er dyrt, det er ikke nogen hemmelighed, men den er også ekstra dyr i Danmark.

Så hvorfor ikke køre til Tyskland og købe billig fyringsolie?

I denne artikel få du svar på, hvor meget du kan spare, hvis du kører til Tyskland og om du overhovedet må i forhold til loven. Sørg for at læse den grundigt, så du er helt afklaret med hvad du må og ikke må, inden du kører afsted.

Den dyre fyringsolie

Prisen på fyringsolie i Danmark består af selve prisen for produktet, samt en række afgifter. Herhjemme betaler vi nemlig både Co2-afgift, energiafgift og så selvfølgelig moms.

Fyringsolie TysklandDet gør naturligvis, at prisen for fyringsolie er dyrere i Danmark end f.eks. i Tyskland, der ikke har de samme høje afgifter. Rent faktisk består over 40 procent af prisen på fyringsolie i Danmark af afgifter og moms – det fordeler sig ifølge brancheorganisationen Energi- og Olieforum med 23 procent til Co2- og Energiafgifter, samt 20 procent til moms. (Du kan finde en link til en grafisk oversigt af priser og afgifter længere nede i artiklen.)

Prisen i Tyskland

Kører du din bil til Tyskland – og det nærmeste sted er en forretning i Harrislee lige syd for grænsen – så er der mange penge at spare ved at købe fyringsolie dér.

Lige i øjeblikket ligger prisen for 1 liter fyringsolie på omkring 7,- danske kroner, hvor du i Danmark skal slippe over 10,- kroner pr liter (butikkens internetadresse kommer senere i denne artikel). Men spørgsmål er hvorfor der så ikke er flere, der gør det?

Er det overhovedet lovligt?

Er det lovligt at hente fyringsolie i Tyskland?Det er ganske lovligt at købe fyringsolie i Tyskland, men der er klare begrænsninger for, hvor meget du må købe uden at skulle betale de dyre danske afgifter.

Rent faktisk må du ikke tage mere end ”ret lidt” med over grænsen, nemlig kun til ”privat forbrug” som det hedder. Og hvor meget eller hvor lidt er det så?

SKAT skriver selv, at det handler om hvad der kan være i køretøjets brændstoftank, samt i en normal reservedunk. Spørgsmålet er om det er værd at køre efter. (Linket til SKAT’s regler finder du nederst i denne artikel.)

Kan jeg ikke bare betale afgift ved grænsen?

Du kan sagtens købe mere end til ”privat forbrug” og så bare betale afgift hos tolderne. Så skal du bare være opmærksom på, at der ganske særlige regler for transport af såkaldt ”farligt gods”, som fyringsolie høre ind under. Rent faktisk må du ikke have mere end 80 liter på din trailer som privatperson (se link i bunden af artiklen).

Vores anbefaling

Det kan ikke betale sig at hente fyringsolie i TysklandDen billige tyske fyringsolie kan nok næppe betale sig at køre efter, med mindre du bor lige ved den dansk-tyske grænse og alligevel regelmæssigt kører over efter andre varer eller f.eks. arbejder i Tyskland.

Gør du imidlertid det, så skal du blot huske ikke at tage for meget med, for det bliver dyrt, hvis du gør det alligevel og bliver opdaget – der er to links til artikler herunder om folk, der er blevet snuppet.

Links:

Sammensætningen af prisen på fyringsolie i Danmark (fra brancheorganisationen Energi- og Olieforum: http://www.eof.dk/Priser-og-Forbrug/Fyringsolie.aspx

Forretningen Fleggaard i Harrislee, hvor du kan købe billig fyringsolie: http://www.fleggaard.dk/da-DK/Forudbestilling/Koks/Gas/Fyringsolie-1.aspx

Reglerne fra Skattevæsenet: http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=341084&vId=0

Regler for farligt gods i egen bil (fra Beredskabsstyrelsen): http://www.brs.dk/fagomraade/tilsyn/forbyg/farligtgods/privatpersoners_transport.htm

Artikel fra dagbladet BT (fra 2005): http://www.bt.dk/krimi/det-sorte-guld-i-hoej-kurs

Artikel fra Fyns Stiftstidende (fra 2005): http://www.fyens.dk/article/522293:Bil–baad–camping–Bilister-tanker-tysk-fyringsolie-ulovligt

Dette indlæg blev udgivet i Fyringsolie og tagget , . Bogmærk permalinket.

En Kommentar til Fyringsolie Tyskland

  1. Preben Wassmann skriver:

    Jeg synes frasen ” til privat brug” er meget underligt. Jeg bruger vel 2500 l. fyringsolie om året, og ifølge jer må jeg tage ca. 80 l. med. Vi kender det fra køb af vin og øl, hvor det også er tilladt at tage disse varer med til eget forbrug. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor, der er den forskel mellem de forskellige varer. Med hensyn til transport af farligt gods er det klart, og forståeligt at vi har disse regler.

    Venligst
    P.W.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *